środa, 29 lipca 2015

Szybki placek drożdżowy dla leniwych i zapracowanych łasuchów.

Wiecie,  że dzisiaj mamy święto? Nie jest to święto związane z dzisiejszą datą. Jest to święto, które obchodzimy co tydzień. Każda środa to powód do tego by świętować. A wiecie dlaczego? Bo jak mawia mój mąż i jego rodzinka... MAMY PÓŁ TYGODNIA W D...E! (taki mały żarcik)

Naszła mnie ochota na słodkie. Mam w domu mrożone borówki, i w słoikach zaprawione wiśnie. Postanowiłam sobie, że muszę zrobić coś szybkiego i łatwego a do tego jeszcze podzielnego, by poczęstować wszystkich domowników.

Tym sposobem czas na szybkie ciasto drożdżowe.
Nie wymaga zbyt wiele naszego zaangażowania a efekt końcowy naprawdę jest zniewalający.




Ciasto:

Składniki:

- 10 dkg drożdży ( rozkruszyć )
- 3/4 szkl cukru
- 4 jaja ( rozbite )
- szczypta soli
- 3/4 szkl mleka ( ja delikatnie podgrzewam )
- 1 szkl oleju
- 4,5 szkl mąki tortowej


Wykonanie:

Wszystkie składniki wkładamy do miski. WAŻNE by zrobić to w podanej kolejności.
NIE MIESZAMY. Przykrywamy ręcznikiem lub ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1,5 godz.

rozkruszone drożdże
3/4 szkl cukru
roztrzepane 4 jajka
szczypta soli
3/4 szkl mleka
1 szkl oleju rzepakowego
4,5 szkl mąki tortowej
Dopiero po tym czasie wszystkie składniki mieszamy.

tak wygląda nasze ciasto po 1,5 godziny
Można dodać pół szklanki mąki by ciasto było bardziej zwarte. Ale ostrożnie, bo zbyt jej duża ilość spowoduje, że ciasto po wypieczeniu będzie zbyt suche. Ja zaryzykowałam i nie dosypywałam ani troszkę mąki.


Wymieszane ciasto wykładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i wysypaną mąką.
Ja robię to na tej dużej z piekarnika (33cm x 39cm)



Na wierzch kładziemy owoce...



i kruszonkę.



Kruszonka:

Składniki:

- 2,5 szkl mąki
- około kostka margaryny
- cukier waniliowy
- cukier do smaku


Wykonanie:

Wszystkie składniki ze sobą łączymy. i rozkruszmy na owocach.




Całość wkładamy do piekarnika rozgrzanego do około 70st. Włączamy na 180st. Pieczemy około 35 minut. Proponuję włożyć blachę na jeden stopień wyżej niż środkowy, by nie przypalił się za mocno spód placka.

Placek jest wilgotny, nie za suchy. Choć nie lubię placków drożdżowych to ten wyjątkowo mi smakuje. Jedynym jego minusem jest właśnie to, że przypala się od spodu. Nie jest zbyt wysoki, ponieważ specjalnie wyłożyłam go na dużej blaszce. Jeśli chcesz się pochwalić dorodnym i wysokim ciastem możesz podaną porcję wypiec w mniejszej blaszce.

SMACZNEGO

3 komentarze:

  1. Oj biednaś Ty.. margarynę pokazałaś:D Nie pamiętasz jaka u mnie wojna margarynowa była ? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Matko zapomniałam 😁 no cóż jakoś tą kruszonkę musiałam zrobić 😉 może znajdzie się ktoś kto zna lepszy sposób na kruszonkę i się nim pochwali. 😆

      Usuń
  2. Dostałam wskazówkę od sąsiadki (od której w sumie ten przepis mam) co zrobić by nasz drożdżak się nie przypalał od spodu. Pieczemy go w 150st na dolnej i górnej grzałce zaledwie 25 minut. Następnym razem skorzystam z cennej rady.😊

    OdpowiedzUsuń